VÆR BLOGGER – FÅ TRAFIK TIL DIN HJEMMESIDE

Marie Hvidberg

Marie Hvidberg

Tekstforfatter og projektansvarlig
Partner og medstifter af Cortekst

Læsetid: 3 minutter

Har du en virksomhed, der anvender content marketing og sociale medier? Hvis ikke, bør du begynde, og hvis du allerede gør det, men ikke har en blog på din hjemmeside, bør du læse videre. Blogs kan nemlig have en kæmpe værdi for din virksomheds placering på Google, men de kan også skabe mere salg og omtale. Det her blogindlæg vil handle om, hvorfor du skal have en blog og bruge den jævnligt.

JEG ER IKKE BLOGGER

Nej, det er du nok ikke, og det er jeg heller ikke. Eller det er i hvert fald ikke en titel, jeg anvender. Men faktisk er jeg jo lidt blogger, for vi har en blog på cortekst.dk, som vi jævnligt skriver på. På bloggen skriver vi om alverdens ting, der er relevante og relateret til vores branche. Og det bliver jo vildt meta, nu hvor jeg skriver en blog om blogs. Men prøv bare at blive hængende lidt, så giver det mening.

Vi bruger vores blog til at dele viden om nogle af de ting, vi arbejder med. Og vi gør det altså ikke bare for vores blå øjnes skyld, og det bør du heller ikke.

HVORFOR ER DET SMART AT BLOGGE?

Når du skriver en blog om fx hundemad, håber du på, at nogle vil læse din blog om hundemad. Men endnu vigtigere, så håber du formentlig også på, at din blog kan være medvirkende til mere salg af hundemad – hvis det nu er det, du sælger.

Når du har skrevet din blog og lagt den ud på din hjemmeside, har du sikkert brugt ordet ”hundemad” rigtig mange gange. Hvis du har, er der en stor chance for, at din SEO også er god nok til, at Google rangerer din blog højt. Hver gang nogen søger på ”hundemad”, kommer din blog op, og de vil besøge din hjemmeside (forklaret meget simpelt). Af at læse din blog bliver de klogere på hundemad, men vil muligvis også tage et kig på din webshop og købe noget af dit hundemad.

Ved at dele din viden om hundemad kan du også påvirke salget til at stige. Vidensdeling og salg er win-win – både for kunden og dig.

ÉN BLOG, VIRKELIG MEGET CONTENT

En anden virkelig fed ting med blogs er, at de ofte er en længere tekst om et givent emne, som du kan dele op i små bidder og bruge på andre platforme. Det kan fx være små Facebook-opdateringer eller videoer, hvor du bruger bloggen som et manus. Du kan jo også dele din blog på LinkedIn og andre steder, så du gør opmærksom på den og får flere læsere, som igen kan føre til mere salg.

En af vores gode kunder spurgte os forleden dag på et møde, hvorfor vi mente, de skulle have en blog på deres hjemmeside – hvad skulle de da skrive om? De mente, de havde et ret snævert produkt, hvor man ikke kunne blive ved med at malke det. Men det fikse ved blogs er, at du godt kan gå lidt ud over dit produkt eller service og skrive om noget, der har relation til dit produkt eller din service. Når du skriver om noget lidt andet end bare hundemad (bare et fiktivt eksempel), viser du dine kunder, at du ved en masse om relaterede emner, og du virker mere troværdig og ikke bare som endnu en ivrig sælger.

Det er altid smart at have en blog på sin hjemmeside – det er godt for din SEO-score, Google, vidensdeling, du får en masse content, som du kan dele op og bruge andre steder, samt du kan forbedre din virksomheds salgstal.

Hvordan skriver man en blog?